Meny

Contacts

Products

ULMATEC
ENERGY >>
  ULMATEC
HANDLING >>
  ULMATEC
SERVICE >>

Ulmatec

2018   2018 2017   2017 2016   2016 2015   2015 2014   2014 2013   2013 2012   2012 2011   2011

ULSTEIN VERFT OG RIEBER SHIPPING GÅR FOR TO ULMATEC LARS™

Fjerde SX121 design fra ULSTEIN med ROV Launch And Recovery System fra Ulmatec

Ulmatec har inngått kontrakt med Ulstein Verft om levering av to Ulmatec LARS for verftets bygg nummer 300. Dette er et offshore spesialskip av typen SX121 som skal leveres til GC Rieber Shipping, og er det fjerde SX121 designet som er utstyrt med Ulmatec sine håndteringssystemer for ubemannede miniubåter (ROV).

 

Jon-Åge Eidem og Bjørn Roppen.
Jon-Åge Eidem og Bjørn Roppen

Det var i slutten av juni i år at Ulmatec Stromek AS og Ulstein Verft AS signerte ordren på to Ulmatec LARS for GC Rieber Shipping sitt nye subsea konstruksjonsfartøy, med option på leveranse til enda et. Fartøya vil utrustes med to ROVer, den ene til å sjøsettes fra styrbord side, og den andre gjennom en moon pool. Utstyret skal leveres til verftet sommeren 2013.

Ordren omfatter en Ulmatec Moon Pool LARS™, og ett over side system av typen Ulmatec LARS™, med tilhørende moon pool-luke og sideporter, samt det siste innen avanserte kontrollsystem og elektriske vinsjer fra Ulmatec Cetix AS. Ulmatec Moon Pool LARS ™ er spesielt godt egnet for håndtering av ubemannede miniubåter av arbeids-ROV klasse i røffe værforhold. Systemet er helt innebygd i fartøyet, og er spesielt utviklet for sikker og skånsom ut- og innhenting av ROV, selv i høye bølger.

Ulmatec LARS™, er utviklet for å gi ROV-operatørene optimal sikkerhet under drift og ved parkering for service på ROV og TMS (Tether Management System). Ulmatec LARS™ er fleksibel under operasjon, er enkel å installere, og stiller minimale krav til service.

Ulstein vil med det siste fartøyet til GC Rieber Shipping ha bygd fire Ulstein SX121 design, og alle er til nå utrustet med Ulmatec LARS™. Det første fartøyet av SX121 design, ”Island Constructor”, ble levert til Island Offshore i 2008 og opererer for Statoil og BP, den ble utrustet med 2 x Ulmatec LARS 6.0™. De neste to SX121 ble begge utrustet med Ulmatec LARS 4.5™. ”Skandi Constructor” opererer i dag for DOF SubSea, mens ”Island Intervention” ble levert i 2011 og opererer for BP på Skarv.

- Det er gledelig å konstatere at vi i det siste har vunnet flere kontrakter i et marked preget av tøff konkurranse, sier Salgs og Markeds direktør Jon-Åge Eidem i Ulmatec.

Ulmatec har i sommer inngått avtaler om leveranse av til sammen seks Launch And Recovery System, der elektriske vinsjer, avanserte kontrollsystemer og luke-arrangement er en del av leveransen. Kundene er STX OSV, Ulstein Verft og Island Offshore. Avtalene er inngått i tett samarbeid med Ulmatec sin vinsjeavdeling i Stavanger (tidligere Cetix AS) som ble en del av Ulmatec i november i fjor.

- Vi har satset tungt på utvikling av håndteringssystemer til subsea-markedet. Med vår nye familiemedlem Ulmatec Cetix, og nå med Ulmatec sitt oppkjøp av Industry Design Marine, er vi godt rustet på subsea markedskompetanse, teknologi, kvalitet og kapasitet, avslutter Jon-Åge Eidem.

About GC Rieber Shipping
GC Rieber Shipping’s business within offshore/shipping includes ownership in specialized vessels, high quality marine ship management, project development and industrial portfolio management within the segments subsea, ice/support and marine seismic. GC Rieber Shipping currently operates 18 advanced special purpose vessels, of which twelve are owned by the group. The company has its registered office and headquarter in Bergen with ship management companies in Sevenoaks (United Kingdom) and Yuzhno-Sakhalinsk (Russia). The company is listed on Oslo Børs with ticker RISH.